BİM, 2009 yılında yüzde 25 büyüme kaydederek, 5 milyar 323 milyon lira net satış geliri ve 212,9 milyon lira net kar elde etti.
BİM İcra Kurulu Üyesi (CFO) Haluk Dortluoğlu, şirketin 2009 yılı mali sonuçlarına ilişkin düzenlenen toplantıda, Türkiye'de 2009 yılında sektör genelinde yüzde 7'lik ciro artışı olduğunu, gıda perakendeciliğinin yüzde 4, gıda dışı perakendenin yüzde 13 büyüdüğünü, metrekare bazlı büyüme oranının gıdada yüzde 15, gıda dışında yüzde 11 ve ortalamada yüzde 13 olduğunu anlattı.
Dortluoğlu, sektördeki istihdamda yüzde 2'lik artış yaşanırken, gıdada yüzde 1'lik düşme, gıda dışında yüzde 4'lük yükselme olduğunu, fiş sayısındaki artışın yüzde 13 oranında bulunduğunu kaydetti.
BİM'in 2009 yılında net satışların yüzde 25 artışla 5 milyar 323 milyon liraya ulaştığını, faiz,vergi,amortisman öncesi kar (EBITDA) artışının yüzde 66 ve EBITDA marjının yüzde 5,9 olduğunu belirtti.
Dortluoğlu, şirketin net karının yüzde 86'lık artışla 212,9 milyon lira düzeyinde gerçekleştiğini, net kar marjının yüzde 2,7'den yüzde 4'e yükseldiğini söyledi.
Özel markalı ürünlerin toplam satış içindeki pa türkmen hasta bakıcı yının yüzde 55,6'dan yüzde 58,4'e çıktığını dile getiren Dortluoglu, bunun 2010'da yüzde 60'ın üzerinde olmasını beklediklerini ifade etti.
Dortluoğlu, geçen yıl yaptıkları 133 milyon liralık yatırımın 5 milyon liralık kısmını Fas yatırımının oluşturduğu bilgisini verirken, 2008 sonunda 13 bin 680 olan istihdamın, 2009 sonunda 14 bin 904' yükseldiğini ve bugün itibariyle 15 binin üzerinde bulunduğunu kaydetti.
Her gün BİM'den 1,9 milyon kişinin alışveriş yaptığını, bu sayının geçen yıl 1,5 milyon iken, bu yıl 2 milyonun üzerinde olacağını tahmin ettiklerini ifade eden Dortluoğlu, geçen yıl açılan 343 yeni mağaza ile 2009 sonu itibarıyla toplam mağaza sayısı 2 bin 628, bugün ise 2 bin 675 olduğunu bildirdi.
Dortluoğlu, BİM'de 600-650 ürün bulunduğunu ve bunu bilinçli olarak yaptıklarını vurgulayarak, sınırlı sayıda ürün satarak, bu ürünlere konsantre olup, kalitelerini yükselttiklerini söyledi.
CİRODA YÜZDE 25 BÜYÜME BEKLENTİSİ-
Toplam 720 bin metrekare satış alanına, 346 bin metrekare depolama alanına sahip olduğunu anlatan Dortluoğlu, 2010 yılı hedeflerine ilişkin şu bilgileri verdi:
''300'den fazla yeni mağaza açma hedefimiz var. Türkiye'de 130 milyon lira, Fas'ta 10 milyon lira olmak üzere toplam 140 milyon lira yatırım yapmayı planlıyoruz. Fas'ta 40 yeni mağaza açarak, 2010'u 65 mağaza ile kapatma hedefimiz var. Yaklaşık 1.500 kişilik ek istihdam sağlamayı hedefliyoruz.''
Haluk Dortluoğlu, Tunceli, Bingöl, Muş, Bitlis, Siirt, Şırnak ve Hakkari'de BİM mağazası bulunmadığını ve Batman'da mağazanın tutulduğunu, yakında açılacağını bildirdi.
Karlılıktaki artışa ilişkin bir soruya Dortluoğlu, maliyet tasarruflarının kar marjının artışında önemli etkisi bulunduğunun ve alım maliyetlerinde tasarrufların olduğunun altını çizdi.
Dortluoğlu, 2010 yılı için ciroda yüzde 25 oranında, satış alanında yüzde 12'lik büyüme hedeflediklerini ifade ederek, şöyle dedi:
''Her zaman karımızı da ciro oranında artırma hedefimiz var ama net kar marjında bu sene biraz düşme bekliyoruz. Bu, tamamen düşük fiyat politikasıyla ilişkili, bilinçli bir fiyat indiriminden kaynaklanan düşmedir. EBITDA kar marjı oranındaki hedefimiz yüzde 5. Geçen yıl yüzde 6 olarak gerçekleşti, 2010'da bu oranın yüzde 5, operasyonel faaliyet kar oranını da yüzde 4 olarak gerçekleşmesini hedefliyoruz.''
Dortluoğlu, 2010 yılı kar hedefini 220-230 milyon lira olarak açıkladı.
''FAS DIŞINDA ARAŞTIRDIĞIMIZ ÜLKELER VAR''-
BİM İcra Kurulu Üyesi (COO) Galip Aykaç, geçen yıl perakende sektöründe cirolarda artış olurken, karlılıkların azaldığını söyledi.
Perakendenin, kriz döneminde büyümeyi başarmış bir sektör olduğuna değinen Aykaç, 2010'da ''ciddi'' büyümeler ve ''güzel'' gelişmeler beklediklerini ifade etti.
Aykaç, soruları yanıtlarken, karlılıkta 2009 yılına benzer beklentileri bulunduğunu, hedeflerinin marjları aşağıya çekerek ve verimliği de katarak, bu karlılığa ulaşmak olduğunu vurguladı.
160 adet özel markalı ürünün bazılarının sadece BİM'de satılmasına rağmen pazar lideri olduğunu kaydeden Aykaç, Çin pazarını da yakından incelediklerini, orada yaptırtıp getirdikleri ürünler bulunduğunu bildirdi.
Aykaç, Fas dışında araştırdıkları ülkeler olduğunu belirterek, önümüzdeki 1-2 yıl içinde bu ülkelerden birine karar verebileceklerini söyledi.
BİM'in bulunmadığı illere ilişkin bir soruya Aykaç, ''Önümüzdeki 1-2 yıl içerisinde girmediğimiz il kalmayacak'' yanıtını verdi.
Aykaç, perakende yasasına ilişkin olarak da, her kesimi kapsayan, düzenleyici bir tasarıya itirazları olmayacağına değinerek, büyük kesimin yasanın bu haliyle çıkmaması gerektiği konusunda hemfikir olduğunu ve yasanın bu haliyle çıkmayacağı görüşünde bulunduklarını kaydetti.
Kategori : EKONOMİ