Ekranda tuhaf tuhaf ikonlar çıkıyor, fotoğraflarımızın altına yerleştiriyorduk. Zamanla profil sayfamızda yapacak şeyler çoğaldı, arkadaş listeleri kabarmaya başladı ve facebook, sıkça ziyaret ettiğimiz sayfalar listesine girdi.
Facebook ve twitter sitelerinin kullanıcı sayılarındaki artış, tüm gözleri bu yeni iletişim teknolojilerine çevirdi. Bu artışta twitter geyiklerinin, facebook'un 'online' oyunlarının da payı büyük. Yeni Aktüel dergisi son sayısında hayatımızı değiştiren bu yeni ikiliyi mercek altına aldı.
HAYATIMIZI DEĞŞTİREN İKİLİ: FACEBOOK&TWITTER
Başta ne olduğunu fazla anlamamıştık. Ekranda tuhaf tuhaf ikonlar çıkıyor, fotoğraflarımızın altına yerleştiriyorduk. Zamanla profil sayfamızda yapacak şeyler çoğaldı, arkadaş listeleri kabarmaya başladı ve facebook, aynı e-mail adreslerimiz gibi her gün, sıkça ziyaret ettiğimiz sayfalar listesinde zirve mücadelesine başladı. Alexa isimli internet reyting ölçüm sitesi verilerine göre facebook, Türkiye'de google'dan sonra en çok ziyaret edilen internet sitesi. Dünya üzerinde 350 milyon civarında aktif kullanıcısı bulunuyor. Diğer sosyal paylaşım ağı twitter ise Alexa verilerine göre Türkiye'de en çok ziyaret edilen 30'uncu site. Bu bilgiler bile, sosyal paylaşım ağlarının hayatımızda ne kadar büyük yer kapladığının göstergesi. Avrupa'da en çok internet kullanılan yedinci ülkede yaşıyoruz. İnternet kullanımı ve sosyal paylaşım ağlarına olan ilgi bu kadar fazla olunca facebook& twitter ikilisi sadece yerel seo kişisel kullanım açısından değil, kitle iletişimi açısından da değer kazanmaya başladı.
TELEVİZYONU TAHTINDAN İNDİRDİ
Kitle iletişim araçlarının 'ağababası' olarak bilinen televizyonun tahtı, internet tarafından ciddi bir şekilde sallanıyor. Özellikle sosyal paylaşım ağları sayesinde en ufak bir haber, bir anda büyük kitleler tarafından görülmeye başlıyor. twitter bombası, internet dünyasına facebook'tan sonra düştü. twitter, özce 140 karakterden oluşan 'aforizmalar' zinciri. Gazeteciler, ünlüler, sporcular, bilim insanları, herkes anlık iletilerle gün içinde durum değerlendirmesi yapıyor, iddialarda bulunuyor. facebook da ilk çıktığı günkü gibi değil. Haber-durum paylaşımı bir yana, facebook'un online oyunları kullanıcılar arasında hastalığa dönüşmüş durumda. Bu arada facebook'u işverenler ve insan kaynakları depertmanları da kullanıyor. İş başvurusu yapan insanlar, facebook profillerinden dolayı doğrudan refüze edilebiliyor, aman dikkat!
İŞTE RAKAMLARLA FACEBOOK VE TWITTER
* facebook statistics verilerine göre, 350 milyon aktif kullanıcı var. Bu kullanıcıların yüzde 50'si her gün facebook'a giriş yapıyor.
* Ortalama 35 milyon facebook kullanıcısı, her gün 55 milyonun üzerinde durum güncellemesini insanlarla paylaşıyor.
* Her ay facebook'a 2.5 milyar fotoğraf yükleniyor.
* Blog girişi, not paylaşımı, video ve link derken, her hafta 3.5 milyardan fazla içerik facebook aracılığıyla dolaşıma giriyor.
* Her ay 3.5 milyon etkinlik facebook aracılığıyla duyuruluyor.
* 700 bin yerel işletme facebook'taki sayfa oluşturma opsiyonunu aktif olarak kullanıyor.
* Bir facebook kullanıcısının ortalama 130 arkadaşı oluyor ve her ay sekiz arkadaşlık teklifi yolluyor.
* facebook kullanıcılarının 65 milyon kişilik bölümü, siteyi mobil internet araçlarıyla ziyaret ediyor. Bu insanlar, facebook'u bilgisayar üzerinden kullananlara göre yüzde 50 daha aktif.
FACEBOOK BOŞANMA SEBEBİ
Sosyal iletişim ağları üzerine çalışan Sinaps İletişim'in yöneticisi Özgür Yavuz, özellikle facebook'un artan boşanma davaları üzerinde önemli bir rol oynadığını düşünüyor. İşte Özgür Yavuz'un konuyla ilgili söyledikleri: "Geriye dönüp bakınca, internetin hayatımıza girişinden bu yana hiçbir şey aynı değil. Ancak özellikle facebook ve twitter benzeri sosyal ağlar, bloglar, wiki'ler derken internet artık hayatımızın içine iyiden iyiye girdi. Bu tür sosyal platformlarda sunulan bir özgürlük ortamı aslında. İnsanlar, sokakta söyleyemeyeceği fikirleri video, fotoğraf, yazı vb. gibi araçlarla ifade edebiliyor. Bu durum sosyal platformlara güveni de ortaya koyuyor aslında. Kendini ifade etme, topluluk içinde var olma, başkalarıyla paylaşma, aidiyet, sevinç, nefret... Akla ne gelirse her şeyi buralarda yaşıyor insanlar ve en önemlisi bunlar hayatımıza gireli üç-beş yıl oldu sadece.
HAYATIMIZIN İÇİNE GİRDİ
iletisimciyiz.com'da bir üyenin paylaştığı yazı, durumu özetliyor aslında. Amerika'da bir avukatlık firması rastgele beş bin boşanma dava dilekçesini incelemiş. Dilekçelerin yüzde 20'sinde facebook'a en az bir gönderme olduğunu tespit etmişler. Bunu facebook'u yermek için değil ama hayatımızın içine ne kadar girdiğini ortaya koymak adına söylüyorum. Eminim ki Amerika'da yeni evlenen çiftlere 'nasıl tanıştınız' araştırması yapılsa, sonucunda facebook yine benzer oranlarda çıkacaktır."
TWITTER TOP 10
Lokasyon olarak İstanbul'u gösteren twitter hesapları arasındaki en popüler 10 profil şunlar:
1- Flowersophy: Trend, moda ve aksesuvarlar üzerine haberler veren, bilgi aktaran bu hesabın 27 bin takipçisi var.
2- DeutscheOnline: Rene Herboth'un twitter hesabı. Almanya'dan gelip Alanya'da sattığı villalar nedeniyle bir ara mahkemelik de olan emlakçının takipçi sayısı 27 bin civarında.
3- Sertab Erener: twitter'ı hayranları ve basınla iletişimde gayet iyi kullanan Sertab Erener'in 25 bine yakın takipçisi var.
4- Erdil Yasaroglu: Penguen dergisinin Komikazesi'ni twitter'da 23 bin kişi izliyor.
5- Selçuk Erdem: Yine bir karikatürist. Ünlü mizahçıyı 20 bin kişi takip ediyor.
6- Ayse Özyılmazel: Gazeteci-şarkıcı Ayşe Özyılmazel'in hesabını 19 bin kişi izliyor.
7- Onlineflashgame: İnternet üzerinden oynanan Flash tabanlı oyunlar hakkında duyurular veren bu hesabın 19 bin takipçisi bulunuyor.
8- Niltakipte: Nil Karaibrahimgil'in twitter hesabını tam 18 bin kişi izliyor.
9- Ahmet Hakan: Hürriyet yazarı Hakan, twitter'ın Türkiye'deki en popüler gazetecisi. 17 binden fazla takipçisi var.
10- Oğuz Serdar: İnternet ve web sistemleri üzerine çalışan, özellikle de twitter entegrasyonları konusunda uzman bir kişi. Sektörün insanları yakın takipte. 17 bin takipçisi var.
Not: Veriler Twittercounter'a aittir.
Kategori : BİLİM - TEKNOLOJİ